موسسه موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی
حضور فعال جمهوری اسلامی ایران کنفرانس بین المللی نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی(GIAHSجیاس) کشور چین
کنفرانس بین المللی جیاس در استان ژجیانگ کشور چین از 17 تا 19 جولای مقارن با 26 تا 28 تیرماه به صورت مجازی- حضوری و با  حضور معاون نخست وزیر، وزیر کشاورزی و امور روستایی و سایر مسئولان بلندپایه چین و شرکت بیش از 200 نفر از اعضای بلندپایه کشورها شامل وزرای مربوطه ، سفرا و نمایندگان کشورهای دارای سایت ثبت شده در نظام جیاس فائو آنها برگزار شد.  در این کنفرانس، پیام وزیر محترم جهاد کشاورزی ایران جناب آقای دکتر ساداتی نژاد توسط جانشین محترم سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در مراسم افتتاحیه قرائت گردید که منجر به دریافت بازخوردهای مثبت از طرف حاضرین شد. همچنین در روز دوم کنفرانس، جناب آقای دکتر کیانی راد رییس  محترم موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصادکشاورزی وتوسعه روستایی و دبیر کمیته ملی جیاس ایران بنابر دعوت برگزارکنندگان کنفرانس، بعنوان سخنران کلیدی به ارائه سخنرانی پرداختند. با مشارکت فعال مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌های کاشان، ملایر و گناباد بعنوان سه سایت ثبت شده از جمهوری اسلامی ایران در نظام جیاس، جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه جنبی کنفرانس حضوری فعال داشت.   
لازم به ذکر است ابتکار نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی(جیاس) در سال 2002  توسط فائو بعنوان فرآیندی برای شناسایی، ثبت، حفاظت و توسعه نظام‌های میراثی کشاورزی جهانی به دنیا معرفی شد که هدف آن حفاظت و توسعه این نظام‌های میراثی و در عین‌حال بهره‌مندی جوامع محلی و کشاورزان و روستاییان از منافع این فرآیند است.
تا کنون 67 نظام میراثی از 22 کشور به ثبت فائو رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با سه نظام « کشاورزی مبتنی بر قنات در کاشان(2014)»، « تولید انگور و فرآوردهای آن در دره جوزان ملایر(2018)» و « زراعت سنتی زعفران مبتنی برقنات گناباد(2018)» و سه نظام در آستانه ثبت بعنوان سومین کشور دارای بیشترین نظام‌های ثبت شده شناخته شده است.  
 
   
 

تاریخ:
1401/04/28
تعداد بازدید:
598
منبع:
Powered by DorsaPortal