موسسه موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی
حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی و هیات همراه در موسسه پژوهش های برنامه ریزی،اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی
جناب آقای دکتر ساداتی‌نژاد وزیر محترم جهادکشاورزی و رئیس هیئت امناء به همراه هیات همراه در تاریخ 30 آبان ماه 1401 در موسسه پژوهش های برنامه‌ریزی ، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی حضور پیدا فرمودند. این نشست با حضور مدیران، پژوهشگران، اعضای هیات علمی و کارکنان موسسه در فضایی صمیمی برگزار شد.
در این نشست در ابتدا جناب آقای دکتر کیانی‌راد رییس محترم موسسه ضمن عرض خیر مقدم به مقام عالی وزارت و هیات همراه، حضور ایشان را در جمع همکاران موسسه غنیمت شمردند و ضمن ارایه گزارشی در خصوص معرفی موسسه ، برخی فعالیت‌های شاخص این موسسه پژوهشی را تشریح نمودند. وی تاریخ تاسیس موسسه پژوهش‏ها را سال 1348 اعلام نمودند. ایشان با برشمردن وظایف مختلف این موسسه، افزود: انجام پژوهش‌های لازم در جهت دستیابی به بهترین و مناسب‌ترین فنون و روش‌های علمی و کاربردی در زمینه برنامه‌ریزی و توسعه کشاورزی از وظایف این مجموعه است.
رئیس موسسه پژوهشهای برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، افزود: همچنین طراحی و پیشنهاد خط‌مشی‌ها و راهبردها در توسعه بخش کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی، انجام پژوهش‌های اقتصادی در زمینه اقتصادکشاورزی، قیمت‌گذاری، واردات، صادرات، بیمه و بازار محصولات کشاورزی و ارائه نتایج تحقیقات انجام‌شده جهت تصمیم‌گیری و همکاری در تهیه و تنظیم و تدوین برنامه‌های راهبردی کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت وزارت جهادکشاورزی از دیگر وظایف مهم این موسسه است.
رئیس موسسه با اشاره به فعالیت این مجموعه در گروه های پژوهشی مختلف بر تقسیم بندی فعالیت این موسسه در 3 حوزه "فعالیت‌های علمی- پژوهشی و مطالعاتی"، " فعالیت های مشاوره ای" و " آموزش و توانمندسازی " تاکید کرد.
وی گفت: شرکت در جلسات، کمیته‌ها و شوراهای مشورتی درون و برون بخشی داخلی و بین‌المللی توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران موسسه و همچنین پاسخ به استعلامات و ارائه گزارش‌ها و یادداشت‌ها سیاستگذاری و خبرنامه‌های تخصصی از دیگر فعالیت‌های مشاوره‌ای موسسه است و ععنوان کرد که موسسه به عنوان نقطه تماس چندین سازمان بین‌المللی از طرف وزارت جهادکشاورزی در‌حوزه وظایف خویش از جمله مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (CIRDAP)، نظام های میراثی کشاورزی مهم جهانی(GIAHS) سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO)، و .... معرفی شده است.
در ادامه نشست، مقام عالی وزارت بیان فرمودند فعالیت و رسالت های مهمی به موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی سپرده شده که نشان دهنده درست بودن تشکیل این موسسه است.
وی ادامه داد: این موسسه می‌تواند با توانمندی خود در ریل گذاری ها موثر باشد و به نوعی موفقیت وزارت جهاد کشاورزی نشان دهنده خط مشی، ایده ها و انرژی و ریل‌گذاری این مجموعه است.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی باید مستقل از دولت ها پیش برود و به نوعی مانند سوزنبان در ریل قطار عمل کند.
ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ریل‌گذاری توسط این موسسه باید با توجه به مناسبات جهانی و شرایط آن تغییر کند، تصریح کرد: با وجود این موسسه باید زودتر متوجه مسائل جهانی و تاثیر در حوزه غذا بشویم و به نوعی این موسسه باید آینده پژوه باشد.
وی با تاکید به اینکه این موسسه دیده بان و آینده‌پژوه است و رسالت مهمی در این زمینه دارد، یادآور شد: موسسه پژوهش های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی باید بتواند از قدرت، توان و دانش لازم برای این مهم برخوردار باشد.
ساداتی‌نژاد با بیان اینکه توانمندی کارکنان این موسسه برای هدایت گری اهمیت بسیار دارد، یادآور شد: کشور ایران میتواند به قدرت غذا در جنوب غرب آسیا تبدیل شود.
وی افزود: باید علاوه بر تحقیقات علمی، به زبان عشایری و روستایی با افراد صحبت کنیم و تبیین یک مسئله زمانی نتیجه خواهد داد که بتوانیم به زبان ساده آن را با مخاطبان مطرح کنیم.
ساداتی نژاد با اشاره به تقویم پذیر و فصلی بودن تولیدات حوزه کشاورزی، گفت: کشاورزی اتفاقات مختلفی می تواند در تولیدات محصولات کشاورزی مانند سیل دخیل باشد و حوزه آینده‌پژوهی رسالت دارد تا اولین واکنش نسبت به این موضوعات را گوشزد کند.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی؛ آینده پژوهی متولی دیگری در وزارت جهاد کشاورزی ندارد و کسی شایسته‏ تر از این موسسه برای این موضوع نیست و این مهم یک ماموریت قطعی برای این مجموعه است.
وی با تأکید بر اهمیت پایداری، امنیت و قدرت حوزه غدا، یادآور شد: این موسسه باید جایگاه خود را در تمامی تصمیمات و سیاست های وزارت جهادکشاورزی و بخش کشاورزی داشته باشد و دیدگاه خود را ارائه دهد.
ساداتی‌نژاد با اشاره بر اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی، افزود:
در تغییر اقلیم و بحران های آبی با توجه به خرده مالکیت این مهم میتواند اقتصادی را که در روستاها دچار چالش شده است را حفظ کند؛ مهاجرت به دلیل اقتصادی نبودن روستا بوده و گردشگری کشاورزی میتواند به این مهم کمک کند.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی؛ گردشگری کشاورزی می تواند انقلابی در حوزه بازگشت به روستاها و حفظ آن ها علاوه بر اقتصادی شدن روستاها را رقم بزند.
وی با اشاره به اینکه باید تقویم جشنواره های محصول راه‌اندازی کنیم؛ گفت: جشنواره های محصولی در زمان مشخص و در مکان مشخص با کمک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شود که گردشگری کشاورزی کمک میکند.
ساداتی‌نژاد در پایان گفت: مسلح کردن کردن ما به ابزار و شاخص اقتصادی کمک می کند که بتوانیم اقتصادی حرف بزنیم.
در پایان نیز همکاران حاضر در این نشست ضمن گفتگویی صمیمی با وزیر محترم جهادکشاورزی نقطه نظرات خود را بیان کردند که مقام عالی وزارت ضمن همراهی با این فرهیختگان نقطه نظرات آنها را چراغ راه سیاست‌های کلان بخش کشاورزی دانستند.
 
   
   
 
تاریخ:
1401/08/30
تعداد بازدید:
654
منبع:
Powered by DorsaPortal