برگزاری نشست ملی هم اندیشی در خصوص فرآیند بازدید به منظور ثبت نظام های میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی(GIAHS) ، با حضور مسئولین محترم استان های همدان و فارس

با توجه به پیش‌ بینی بازدید نماینده محترم سازمان خواروبار جهانی از سایت پیشنهادی میراثی کشاورزی با عنوان « باغات انجیر دیم استهبان»، در شهریورماه سال جاری، یک نشست هم اندیشی در سطح ملی، استانی و شهرستانی در تاریخ 17 خرداد 1401 توسط موسسه پژوهشهای برنامه‌ریزی اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی برگزار شد. در این نشست که برای اولین بار در کشور به منظور تبادل تجربیات دو استان دارای سایت پیشنهادی جیاس توسط گروه پژوهشی توسعه کشاورزی و روستایی اجرا می‌شد، مدعوین از دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهادکشاورزی، مسئولین محترم فرمانداری، مدیران و کارشناسان محترم مجموعه جهادکشاورزی و سایر نهادهای دست اندرکار در استان‌های همدان و فارس به صورت حضوری و مجازی به تعداد 39 نفر شرکت داشتند.

پس از بیان مقدمه توسط گروه پژوهشی توسعه کشاورزی و روستایی، جناب آقای دکتر کیانی‌راد، ریاست محترم موسسه، ضمن خیر مقدم به حاضرین در نشست، اهمیت برنامه‌ریزی و آمادگی برای بازدید نماینده فائو از از نظام باغ‌های سنتی انجیر استهبان را شرح دادند. ایشان در خصوص نحوه و مراحل بازدید نماینده سازمان خواربار جهانی و تصویب و تایید پروپوزال طرح‌های جیاس و نحوه بازدید نماینده فائو مطالبی را اظهار داشتند و به پرسش ها و ابهامات پاسخ دادند. در ادامه همکاران محترم استان همدان و شهرستان ملایر در خصوص تجربه موفق خود در ارتباط با ثبت جهانی انگور ملایر مطالبی را بیان نمودند. در پایان، جناب آقای دکتر بهزادنسب، رئیس محترم شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی که در فرایند ثبت سایتهای جیاس سابقه مشارکت داشتند، بر اهمیت مواردی همچون حضور جامعه محلی و ارتباطات تاریخی و معاصر تاکید فرمودند. همچنین ایشان تاکید داشتند که ضروری است مشخص شود انجیر دیم شهرستان استهبان چه وجود تمایزی با محصولات سایر مناطق دارد. در نهایت، جلسه با جمع بندی سرکار خانم دکتر سلطانی و تقدیر و تشکر از حاضرین در جلسه شامل افرادی که از فرمانداری، دفاتر نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران و کارشناسان محترم جهاد کشاورزی شهرستانهای تویسرکان، ملایر و استهبان در جلسه شرف حضور داشتند به پایان رسید.

 
   
   
 
تاریخ:
1401/03/17
تعداد بازدید:
631
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ثبت نام دریافت تازه های نشر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
 

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی می باشد
Powered by DorsaPortal