کارگاه پژوهشی ارائه دستاوردهای حاصل از طرح پژوهشی با عنوان"بررسی و تعیین رابطه نرخ ارز و تورم با تاکید بر قیمت کالاها و محصولات ذرت دامی،کنجاله سویا،جو و شکر"
 کارگاه پژوهشی ارائه دستاوردهای حاصل از انجام طرح پژوهشی با عنوان « بررسی و تعیین رابطه نرخ ارز و تورم با تاکید بر قیمت کالاها و محصولات ذرت دامی، کنجاله سویا، جو و شکر » با ارائه جناب آقایان دکتر احسان رجبی و دکتر علی اکبر باغستانی اعضای هیات علمی محترم موسسه پژوهش ‏های برنامه ‏ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی در تاریخ 12 مردادماه 1400 از ساعت 9 الی 11 و با حضور جمعی از پژوهشگران موسسه و پژوهشگران و کارشناسان دستگاه‏ های مرتبط وزارت جهادکشاورزی به صورت مجازی در موسسه برگزار شد. این کارگاه حاصل انجام طرح پژوهشی «بررسی و تعیین رابطه نرخ ارز و تورم با تاکید بر قیمت کالاها و محصولات ذرت دامی، کنجاله سویا، جو و شکر» در سال 1399بوده که در آن عبور نرخ ارز به قیمت محصولات و نهاده‌های منتخب بررسی شده است.

مسئله تنظیم نرخ ارز یکی از مسائل اساسی و پیچیده در کشورهای در حال توسعه است. اگر نرخ ارز، همگام و هماهنگ با تحولات و تغییرات اقتصادی تعدیل نگردد، موجب انحراف نرخ واقعی ارز و تنظیم نامناسب آن گشته و نشان می‌دهد که جهت‌گیری سیاست‌های کلان داخلی و خارجی اقتصاد نادرست است. نتایج پژوهش مذکور نشان داده است که عبور نرخ ارز رسمی (ترجیحی) برای تمامی کالاها و نهاده‌های منتخب در الگوهای  مختلف ارزی، نامتقارن و در برخی از الگوها میزان این عبور صفر بوده است. همچنین در هیچ یک از الگوها، عبور کامل روی نداده‌ و الگوهای شناسایی شده برای قیمت نهاده‌ها و کالای منتخب، پایدار بوده است. همچینین در طی 19 ماه دوره اجرای سیاست ارز ترجیحی ( اردیبهشت 1397 الی آذر 1398)، علیرغم ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز، اثر عبور نرخ ارز به قیمت نهاده ذرت، تنها در سه ماه، نهاده کنجاله سویا هشت ماه، نهاده جو سه ماه و شکر هفت ماه، معنی‌دار بوده است. همچنین عبور نرخ ارز به قیمت نهاده ذرت، کنجاله سویا، جو و شکر به ترتیب در 16، 11، 16 و 12 ماه از دوره زمانی اجرای سیاست مذکور، منتقل نشده است. به عبارت دیگر، تخصیص ارز ترجیحی نتوانسته است، اثر نرخ ارز بر قیمت نهاده‌ها و کالای منتخب را مهار کند. این بدین معنا است که به سبب وجود نرخ‏های چندگانه ارز (مانند نرخ بازار آزاد و یا نرخ در سامانه نیما) آثار انتظاری سایر عوامل موثر بر قیمت (متأثر از نرخ ارز غیررسمی) کنترل نشده است. با توجه به‌این که در میان سه نهاده‌ی مهم صنعت دام و طیور، قیمت جو، کمترین میزان و دوره‌ی عبور نرخ ارز ترجیحی را داشته است، در صورت تصمیم به حذف یا افزایش نرخ ارز ترجیحی می‌توان این نهاده را در اولویت حذف یا افزایش نرخ ارز، قرار دارد.

 
 
تاریخ:
1400/05/12
تعداد بازدید:
1402
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ثبت نام دریافت تازه های نشر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
 

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی می باشد
Powered by DorsaPortal